Praktijkmanager, een boeiend vak: 3 daagse nascholing voor Praktijkmanagers in de Huisartsenpraktijk; 17-19 april 2024

Praktijkmanager een boeiend vak; houd de praktijk op koers!


Driedaagse nascholing voor praktijkmanagers in de huisartsenpraktijk

Terschelling, 17 – 19 april ‘24

De afgelopen jaren hebben we nu zes keer een cursus voor praktijkmanagers georganiseerd
op Terschelling. Het werd een groot succes. Dit voorjaar biedt de CTgroep deze cursus voor
praktijkmanagers in de huisartsenpraktijk, op veler verzoek, dan ook opnieuw aan.
In steeds meer huispraktijken is een praktijkmanager werkzaam. De gezondheidszorg in
Nederland is volop in beweging. De huisartspraktijk worden steeds complexer. Denk hierbij
aan ketenzorg, substitutie en multidisciplinaire samenwerkingen. Het management van de
praktijk groeit de huisarts boven het hoofd en gaat dan vaak ten koste van de directe
patiëntenzorg. Steeds vaker is een stevige praktijkmanager de oplossing die wordt gekozen
om de praktijk (weer) op orde te brengen en verder te professionaliseren.
Deze functie is volop in ontwikkeling. Er komen allerlei uitdaging op de praktijkmanager af
op het gebied van o.a. personeelsbeleid, leidinggeven, ICT/automatisering, financiën,
zorgvernieuwing en accreditatie.
Er is al heel veel nascholing voor de artsen, praktijkondersteuners en doktersassistenten.
Maar niet voor praktijkmanagers. Daarom hebben wij een driedaagse nascholing
georganiseerd voor praktijkmanagers.

Voor wie?
Ben jij praktijkmanager in een huisartsenpraktijk en wil jij aan de slag met de uitdagingen die
dit mooie vak jou te bieden heeft? Wil jij op een professionele manier je vak uitoefenen en
het plezier in je werk met je collega’s en patiënten/cliënten behouden en vergroten, dan is
deze cursus echt iets voor jou!

Inhoud van de cursus
In deze nieuwe cursus staan we nadrukkelijk stil bij actuele praktijkmanagement-thema’s op
het gebied van praktijkvoering, leidinggeven en persoonlijke ontwikkeling. Diverse thema’s
worden uitgewerkt in een zevental workshops:
1. Het waardebod- model; het ontwikkelen van een visie
2. Inkomsten en uitgaven van de huisartspraktijk
3. Waarom hebben we het toch zo druk?
4. Professioneel handelen; de praktijkmanager als spin in het web
5. Situationeel leidinggeven; leidinggeven aan het praktijkteam
6. Gespreksvoering; lastige gesprekken
7. Stevig staan als praktijkmanager

In de bijlage aan het eind van deze uitnodiging worden de workshops nader toegelicht.

In een ontspannen sfeer van openheid en enthousiasme ga je veel leren over
bovengenoemde onderwerpen. Je krijgt ruim de gelegenheid om ervaringen uit te wisselen
met collega’s uit andere praktijken om ook van elkaar te leren.

Praktische informatie
De docenten
De cursus wordt verzorgd door twee trainers met veel ervaring in de huisartsenzorg:
• Ger Plat: bedrijfskundige, docent Praktijkmanagement bij huisartsopleiding UMCG,
docent bij de Profclass en trainer/coach/adviseur.
• Evert Jan van Brussel, trainer/ coach gespecialiseerd in het begeleiden van
veranderingsprocessen bij mensen en in organisaties.

Home

Aankomst en vertrek
Woensdag 17 april ‘24 vertrek vanuit Harlingen met de boot van 12.40 uur. Vrijdag 19 april
‘24; vertrek vanuit Terschelling om 16.25 uur. Aankomst in Harlingen is om 17.00 uur.
Verblijf
Het verblijf is in appartement-hotel WestCord Residentie Boschrijck (4-sterren). Het hotel ligt
in de bossen van het dorp West-Terschelling. Riant en rustig gelegen maar toch heel dichtbij
het dorp.

Kosten
De kosten van de cursus bedraagt € 635,-. p.p. (incl. btw). Bij deze prijs is 2x een lunch
inbegrepen. Je ontvangt hiervoor een aparte factuur van CT.groep na je inschrijving.

De kosten van het hotel bedraagt € € 360,25 p.p. (incl. btw) op basis van 2 personen in een
appartement met twee slaapkamers. Het is mogelijk om een appartement alleen te
gebruiken. Hiervoor is de toeslag € 194,75,- p.p. Deze prijs is inclusief:
– 2x een overnachting in een appartement met twee slaapkamers
– 2x een ontbijtbuffet
– 2x een 3-gangen diner (de bestelde consumpties tijdens het diner is voor eigen rekening)
– Bagagevervoer van de boot naar het hotel v.v.
– Eindschoonmaak appartement
– Bootticket Harlingen-Terschelling v.v.

De bij het ontbijt en de lunch geserveerde drankjes (koffie, thee, melk, vruchtensap) evenals
koffie/thee en water tijdens de workshops zijn inbegrepen in het arrangement.

Accreditering
Voor de cursus is accreditering aangevraagd bij KABIZ-Praktijkmanager Huisartsenzorg.

Aanmelden
Je kunt je per email (ger.plat@ctgroep.nl) aanmelden. Vermeld daarbij de volgende gegevens:
– Voor- en achternaam
– Praktijkadres; incl. telefoonnummer en emailadres
– Registratienummer register KABIZ-Praktijkmanager Huisartsenzorg
– Eventuele wensen ten behoeve van het eten.
Vol = vol
De aanmeldingen zullen behandeld worden op volgorde van binnenkomst. Het minimum
aantal deelnemers is 14. Het maximum aantal deelnemers is 24.

Vragen
Als er nog vragen zijn kun je deze mailen naar ger.plat@ctgroep.nl of je kunt contact met
ons opnemen via telefoonnummer 06 510 85 815.
Hopelijk tot ziens!

Hartelijke groet,
Ger Plat
Evert Jan van Brussel

CT groep

 

Bijlage: toelichting van de workshops

1 Het waardebod- model; het ontwikkelen van een visie
We gaan in deze workshop aan de slag met het formuleren of aanscherpen van jouw
persoonlijke visie op de huisartsenzorg en de huisartsenpraktijk. We doen dit aan de
hand van het waardebod-model, een krachtig instrument voor het opstellen van een
praktijkvisie. De docent zal in deze workshop een beeld schetsen van de belangrijkste
ontwikkelingen die de komende jaren de huisartsenzorg zullen beïnvloeden.

2. Inkomsten en uitgaven van de huisartspraktijk
We duiken tijdens deze workshop in de financiële huishouding van een
huisartsenpraktijk. We kijken naar de financiering van de huisartsenzorg en de
praktijkinkomsten en praktijkkosten van jouw praktijk. Je leert beoordelen of jullie
praktijk financieel gezond is en je krijgt handvatten hoe je de inkomsten en uitgaven
kunt beïnvloeden.

3. Waarom hebben we het toch zo druk?
Het antwoord op deze vraag is vaak lastig te geven. Het is meestal een combinatie
van de organisatie van de praktijk, de kwaliteit van de samenwerking in het team, de
aansturing door de maatschap en het individueel functioneren van de teamleden. In
deze workshop gaan we aan de hand van een praktijkscan de vinger krijgen achter de
oorzaken van de werkdruk in jouw organisatie. Vervolgens helpen we je op weg bij
het maken van een actieplan om de werkdruk aan te pakken.

4. Professioneel handelen; de praktijkmanager als spin in het web
Geen web is gelijk en de spinnen hebben ook zo hun eigen kwaliteiten. Overal spelen
andere belangen en is de sfeer anders. Hoe maak je daarin de goede keuzes? Wat is
daarin voor jou professioneel handelen? Daar gaat deze workshop over.
Je staat stil bij de patronen en krachten die bij jou in de praktijk spelen. Welke kun je
prima hanteren en welke kosten je veel kopzorgen? Waar sta je? Dicht bij de
maatschap, dicht bij de DA’s. Wat doet de maatschap? Maken ze beleid? Hoe wordt
dat vorm gegeven? Hoeveel ruimte heb je? Je leert bewust je positie je kiezen in het
web van de praktijk waarin jij werkt, zodat je werkplezier en je effectiviteit toeneemt.

5. Situationeel leidinggeven; leidinggeven aan het praktijkteam?
Praktijkteams zijn de afgelopen tijd steeds groter geworden; artsen,
doktersassistentes, praktijkondersteuners Somatiek en GGZ. En er komen nog steeds
functies bij; POH GGZ Kind/Jeugd, verpleegkundig specialist, nurse practitioner,
physician assistant.
Je geeft als praktijkmanager dan ook leiding aan een steeds groter team. Hierbij komt
dat de medewerkers waar je leiding aan geeft meestal nogal verschillend zijn.
Ervaring, motivatie, werkstijl, karakter…, er is er geen een hetzelfde.
In deze workshop gaan we met behulp van de methodiek van het Situationeel
Leidingeven aan de slag met vraag ‘hoe je het beste leiding kunt geven aan zo’n
divers praktijkteam’.

6. Gespreksvoering; lastige gesprekken
Als praktijkmanager voer je heel veel verschillende gesprekken. Sommige gaan soepel
en schijnbaar moeiteloos. Andere gesprekken kosten je veel energie en verlopen dan
soms ook nog eens niet zoals je had gehoopt.
In deze workshop gaan we dieper in op “lastige” gesprekken. Welke gesprekken vind
jij lastig ? hoe komt dat? Wat zegt dat over jou? Hoe kun je jezelf er goed op
voorbereiden? Welke andere strategie kun je toepassen zodat het voor jezelf en voor
de ander soepeler en effectiever verloopt?

7. Stevig staan als praktijkmanager
Ons lichaam liegt niet. We weten allemaal dat onze non-verbale signalen veel meer
effect en impact hebben op de ander dan de woorden die we spreken.
Wanneer we niet lekker in ons vel zitten of als we niet overtuigd zijn van hetgeen we
zeggen, zien anderen dat onmiddellijk aan ons. Onze effectiviteit gaat daardoor hard
achteruit en het kost ook nog eens veel energie.
In deze workshop gaan we daar op een speelse manier mee aan de slag. Verbaal
wordt er deze keer weinig van jullie verwacht maar non-verbaal des te meer.
We gaan onderzoeken hoe we ons lichaam kunnen gebruiken om onze effectiviteit
als praktijkmanager maar zeker ook als mens te verhogen terwijl we ook nog energie
over houden..